heros studio(فرصتي براي دوستداران انيميشن) | |||||||||||||||||||||
|
تریدیاسمکس
تریدیاسمکس (به انگلیسی: ۳ds Max) بستهای نرمافزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرکسازی و رندر میباشد.این نرمافزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری(به انگلیسی: CG )هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد.امکانات بسبار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین ساز گاری با plugin های third-party متعدد از مزایای این نرم افزار قوی هست. به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است.این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور indirect illumination & radiosity سیستم ذره particle system بسیار قدرتمنده که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.زبان برنامه نویسی (به انگلیسی: scripting )این نرم افزاره که MAXscript نام داره و قابلیت های برنامه رو دوچندان می کند.
تاریخچهاین نرمافزار ابتدا در سال ۱۹۹۰ در محیط DOS با نام "۳D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرمافزار، این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "۳D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانهها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد.سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرمافزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرمافزار بار دیگر به "۳ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت . در نگارش ۸ این نرمافزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "۳ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد. سه بعدی چیست؟افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد. کاربرد مکس در معماریمعماران و گرافیستها نیز میتوانند از این برنامه برای پیشنمایش بناها و مدلهایی که هنوز ساخته نشدهاند، استفاده کنند. کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک ۳dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود. interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است. مدل سازیمکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل میباشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک میکند
- MeshPolygon Modeling - Patch Modeling - NURBS Modeling دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از : Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار میگیرد و با تغییر در وجوه و گرههای یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر میرسند. (MeshPolygon Modeling) Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گرههای (vertex) آن به صورت سه بعدی در میآید. (Patch Modeling) متحرکسازی (پویانمایی)از جمله تواناییهای دیگر این نرمافزار قابلیت متحرک سازی آن میباشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرمافزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی میباشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار میگیرد character animation که در نسخه جدید این نرم افزار ۳dsmax ۲۰۱۱ به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود : Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor رندرعبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامههای گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) میباشد نرمافزار مکس دارای موتورهای رندر زیر میباشد scanline renderer mental ray( همراه با خود max) RenderMan(پلاگین)اشتباه است رندرمن برای مایا و هودینی فقط وجود دارد
Brazil R/S(پلاگین) FinalRender(پلاگین) Maxwell Render(پلاگین) Fry Render(پلاگین) VUE (پلاگین)
و نسخه جدید آن که V-Ray ۲٫۰ میباشد. این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن نیز مطلوب است.
نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|
|||||||||||||||||||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |